V pondělí 4. března u nás Týden humanitních předmětů začal hned 9 přednáškami a workshopy, které do Ostravy přivezli američtí asistenti výuky působící na českých středních školách různého zaměření. Jejich celoroční pobyt v ČR, stejně jako naší asistentky výuky Hannah Pontari, je plně hrazen z prostředků komise Fulbright. Tolik asistentů na jedné škole v rámci ČR ještě nebylo, a tak jsme byli rádi, že pozvání přijet v Týdnu humanitních předmětů na Matiční gymnázium jich přijalo hned dvanáct.
Vždy energická Elise hned ráno rozproudila svých workshopem Native American Tribes and Colonialism řady nejmladších žáků a to vlastní, do detailů připravenou, hrou, jejímž cílem byla spolupráce, obchod, ale možná také konflikt a boj mezi “původními americkými národy” a “novými usedlíky”. Aktivita byla velmi dynamická, každý žák měl nějakou roli, “vlastnil” různé komodity, které následně buď prodal či směnil, také se musel rozhodnout, jestli bude válčit nebo žít v míru. Hra žáky naprosto pohltila.
Budoucí medičky Julia a Jasmine si zase vybraly přednášku na téma Global Health, která obsahovala krom faktů také praktickou část - řešení skutečného problému. Studenti ve skupinách měli za úkol co nejlépe vyřešit situaci vysoké kojenecké úmrtnosti, která byla v minulosti skutečným problémem v těžko dostupné oblasti osídlené zejména původními obyvateli. (Později jsme se dozvěděli, že šlo o Inuity v oblasti Kanady v 60. letech minulého století). Studenti problém vyřešili mnohem lépe s ohledem na vztah matky a dítěte, místní kultury a tradic a také levněji než kdysi kanadská vláda, jejíž řešení bylo v letecké přepravě těhotných žen před porodem do nemocnic v Montrealu.
Naše Hannah pak s Madison měly přínosnou přednášku na téma Fake News - tedy jak je identifikovat, vyvarovat se jim a několik zásadních znaků, které nám mohou v rozpoznání falešných zpráv pomoci, neboť mohou mít v dnešním světě geopolitický a globální dopad.
Jim si spolu s Bea připravili workshop na Creative Writing, ve kterém si studenti zkusili napsat příběh.
O přednášku American Politics zaměřenou na postavení žen v politice od Hannah a Catie byl velký zájem. Někteří studenti přednášky často vstupovali a vyjadřovali svůj názor, takže ti, kteří na přednášce byli ví, že to byla místy živá debata.
Zoe si pro primy a sekundy připravila Survival Game, ve které studenti plnili zadané úkoly a přicházeli s nápady nutnými k přežití.
Rachel a Ben společně ve své přednášce vtáhli studenty do základů Judaismu, rituálů a židovských svátků během roku.
Největší počet studentů se zapsal na přednášku Psychology and Self-compassion asistentky Autumn, která rozvíjela nedoceněné, ale tolik potřebné téma porozumění vlastním pocitům v těžkých chvílích a životních zkouškách a tipy, jak si s tím zejména v období dospívání poradit.
Na přednášku asistentky Leah (20th Century US History) o americké historii 20. století by bylo třeba mnohem více času, protože je to téma velmi obsáhlé, a tak se Leah zaměřila na ty nejdůležitější události amerických dějin. Zdánlivě překvapivá tvrzení, že 1. světová válka začala v roce 1917 či 2. světová válka začala až útokem na vojenskou základnu Pearl Harbor v roce 1941 ale naše studenty znalé skutečnosti, že USA do té doby zůstávaly neutrální, určitě nepřekvapila.
Moc děkujeme nadaci Fulbright za jedinečnou možnost mít celý školní rok “naši” Hannah, ale také další asistenty, kteří rozhodně byli pro naše studenty v prvním dni Týdne humanitních předmětů zpestřením.
Zpracovaly Mgr. Mintonová, Mgr. Dančíková